cinta Rasul,..jom selawat!

cinta Rasul,..jom selawat!

salam

Tuesday, April 26, 2011

Duhai..Permata Yang DiCari

Assalamualaikum,sahabat2..khaifa haluka/haluki?apa khabar iman antum semua?moga antum semua berada dalam rahmat-Nya.selawat dan salam keatas Nabi Muhammad,ahli keluarga baginda,para sahabat Baginda..jom selawat jap..=)

mm..duduk kat rumah menghabiskan masa disini..sambil tangan jemari sibuk menekan butang laptop mencari bahan bacaan menambah kefahaman..isu2 hari ini,Masya Allah kadang2 sukar untuk dilafazkan.Dunia harini..dengan fitnah,isu-isu remaja,jenayah yang banyak berlaku,di televisyen.suratkhabar...nauzubillah..

Post harini..ana nak berbicara SOAL HATI(erm tajuk filem pulak daa...)soal jodoh kah??Iaitu..
PERMATA YANG DICARI..sebelum tu ana cuba berfikir fikir tajuk apelah  nak karang ni,tapi still tak keluar juga.Based on di facebook semua orang sibuk berbicara tentang cinta.Kali ini ana menyuarakan pandangan melalui sumber bacaan..al kisah tentang tajuk kali ni..



ana suka nasyid,so ana cuba nak ajak antum semua hayati lirik ni..oleh kumpulan DEHEARTY..

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

CUBA hayati ayat  ni baik2..
Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu
Sebagai manusia yang berIman kita sudah pasti tahu bahawa JODOH telah ditentukan Allah.JODOH telah ditetapkan oleh Allah dan telah  ditetapkan calonnya untuk kita di LUH MAHFUZ.Ketetapan yang telah Allah aturkan buat kita adalah  pilihan terbaik daripada Allah.

Yakinlah duhai hati remaja sekalian,Allah telah tetapkan jodoh kita.Kita sebagai insan pula perlu berusaha,selebihnya Allah yang akan tentukan,dan yakinlah duhai hati bahawa cinta manusia ini sementara melainkan kita kasih pada manusia itu kerana Allah.Malah CINTA ALLAH ADALAH YANG ABADI.

Ingat cinta ni mesti gna ayat2 mesej jiwang-jiwang kah?Maklumlah jiwa remaja.Semuanya berbunga.-bungaMacam filem Adnan Sempit kata apa?DALAM HATI ADA TAMAN?


                                                     *********************************

"Cinta itu milik siapa?"tanya seorang ustazah


"Milik Allah , ustazah",jawab adik-adik di tadika agama.


"Pandai.anak-anak ustazah"kata ustazah sambil tersenyum.


                                                    **********************************

Kenapa manusia berkasih sayang? Sebab dalam Asmaul Husna,Allah bersifat Maha Penyayang, maka Dia titipkan rasa kasih sayang dan cinta dalam hati-hati makhluk ciptaan-Nya dan fitrah makhluk ciptaa-Nya.Bukankah kasih sayang Allah cukup luas?

Allah tahu isi hati hamba-Nya.Maka,pasangkan  niat yang baik untuk mendapat lelaki yang soleh.pasangkan niat untuk mendapat pasangan wanita yang solehah.

Doalah dengan yakin.Allah Maha Mendengar doa hamba-Nya.
Allah Subhanahu Wataala berfirman dalam Surah Al-Mu'min ayat 60 yang tafsirannya:

"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohanan kamu."

Jangan memperjuangkan erti cinta ini kearah yang salah.Jangan memperjuangkan cinta sehingga tercalar hati.Jangan memperjuangkan cinta hingga memakan diri dan nurani sendiri.Jangan memperjuangkan cinta  hingga melanggar batas dan peraturan agama.Tapi,perjuangkan rasa cinta yang Allah beri ini pada mencari cinta kepada-Nya.


Yakinlah duhai hati dengan ayat-ayat Allah,sesungguhnya dalam firman Allah:

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

 Hayati baris lirik lagu ini pula,


     Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Teringat kisah pengalaman time MUET SPEAKING haritu,baru-baru ini,hehe..dapatlah tajuk tentang:Young adult should getting advise from parents when making some decisions.ana dapat pula tajuk tentang choosing partner life.hati berbunga-bunga da nak cakap tentang hal ni..hehe..alhamdulillah Allah memberikan idea-idea semasa dalam speaking itu.

Sebelum ini ana dah terangkan bahawa kita perlu berusaha.selebihnya Allah yang menentukan,maksud berusaha disini kita perlu berusaha mencari PERMATA YANG DICARI tu mestilah berlandaskan syarak.Mengikut etika dan cara Islam yang betul.Mencari pasangan yang halal perlulah difahami dengan sebaik mungkin agar kita tidak melanggar batas-batas pergaulan sebagai muslimin dan muslimat.


                                                         ********************************

"Err..nak tanyalah,kalau camtu kami nak berdating boleh?yelah kami kan tak pernah berjumpa.."kata si Abu kepada Mamat. 


"Ana rasa kita tak perlulah pertemuan tu,semata-mata nak berkenalan dengan si dia sekadar suka-suka.Kenapa kamu nak jumpa si dia?"tanya si Mamat


"Kami nak eratkan ukhwah,nak berkenalan dengan si dia,"jawab si Abu.

"Ukhwah?Kamu ada-ada sahajalah,sebelum kamu nak berjumpa dengan si dia,FIKIR banyak kali baik buruknya.Cuba kita ingat balik pesan Rasulullah.


Rasulullah saw telah bersabda yang maksudnya: “Mana-mana lelaki tidak akan berdua-duaan (berkhalwat) dengan perempuan, melainkan pasti syaitan akan menjadi yang ketiga”. (at-Tirmidzi)


"Astaghfirullah,syukran ya sahabat kerana mengingatkan diri ini..." kata Si Abu.

"Afwan,kita sama-sama mengingati,bukankah kita bersahabat kerana Allah"jawab Mamat.


                                                          *************************************



Konklusi disini,carilah PERMATA YANG INGIN DICARI dengan cara yang betul,dengan cara yang berlandaskan agama.Tidak salah untuk menyukai kerana ia fitrah insani ,fitrah manusia yang normal.

Gunakan erti kata cinta itu sebaik mungkin,Gunakan erti kata cinta itu ke arah yang betul yang disusuli dengan IMAN dihati.Insya Allah kita akan memahami erti cinta yang berlandaskan rasa cinta pada Allah.Cinta Sampai Syurga.

Eloklah kita perbaiki cinta kita pada Allah.Kita perbaiki cinta dengan-Nya.Kita sama-sama berusaha mencari dan memburu cinta-Nya.Bermujahadah diri dan bermuhasabahlah hati.Carilah Butiran cinta dan permata yang Abadi..dengan MEMBURU KEMANISAN IMAN-SOLUSI ISU 30..



Ya Allah jika aku jatuh cinta, 
Cintakan aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu,
Agar bertambah kekuatanku mencintaiMu. 
Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, 
Izinkanlah aku menyentuh hati Seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.
Ya Rabbana jika aku jatuh hati, Jagalah hatiku agar tidak berpaling daripada hatiMu.
Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, Rindukanlah aku pada seseorang Yang merindui syahid di jalanMu 
Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, 
Janganlah kenikmatan itu melebihi Kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu. 
Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh Dalam perjalanan jauh menyeru manusia kepadaMu. 
Ya Allah jika kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku Pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu. Amiin…

salam ukhwah-humaira-

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...