cinta Rasul,..jom selawat!

cinta Rasul,..jom selawat!

salam

Friday, October 21, 2011

Tarbiyyah:Ketenangan cinta-Nya

Katakanlah, “Jika kamu mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintai kamu, dan mengampuni kamu akan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Mengampuni lagi Maha Mengasihani”. (Ali Imran 3:31)


Hatiku berbicara..

Disebalik jendela ku termenung,berfikir sendirian,memikir sesaat,jauh ke hadapan
Ku lihat awan mendung seiring bergerak perlahan-lahan,gelap dan suram
Ah,aku terbuai perasaan seketika,memikir rasa cinta ini,
Adakah ini makna cinta?
Cinta daripada Sang Pencipta,Subhanallah.


Namun aku rasa lemah,aku tak mampu menghadapinya
Ku berfikir sesaat,dimana ku merasakan ketenangan Cinta-Nya
Luas benar kasih cinta ini,aku merasakan ini satu ruang aku bernafas dengan cinta-Nya.
Teringat pula novel karangan Fatimah Syarha,bertajuk Sebarkan Cinta-Mu,indah pada tajuknya.
Sungguh,adakah ini makna tarbiyyah kehidupan,
TARBIYYAH BUKANLAH SEGALANYA,TETAPI SEGALA-GALANYA 
BERMULA DENGAN TARBIYYAH
....
fikiranku buntu,seketika memikirkannya,
Benar,cintaku sedang diuji,mampukah aku memahami memaknakan cinta pada-Nya.
hambaNya sentiasa diuji dengan makna cinta,
ya cinta yang diuji dalam memakna dan mentafsirkan cinta kepada Pencipta Yang Esa


Cinta itu bukan tidak buta,aku akui
mencari cinta dalan tarbiyyah,sukar dicari melainkan MUJAHADAH dalam mencarinya
lamunan ku seketika terhenti,ku perhatikan seorang anak kecil dan ibunya sedang bermain riang
riang dan ceriaku melihatnya
aku tumpang gembira,hatiku berbicara
indah cinta-Nya,begitu Kau titipkan kasih dan cinta kepada hamba-Nya
hidup tanpa cinta-Nya,pastiku hilang arah,tenggelam dengan amarah
tanpa kasih dan cinta ini pasti kita menjadi duka,murung membaluti hati kita
tapi dengan kuasa cinta daripada-Nya
kita merasakan satu momentum kekuatan,dengan Rahmat-Nya
 ku merasakan 'Sakinah' iaitu ketenangan dengan cinta-Nya

cinta dengan dunia hanya sementara,cinta dengan akhirat itu yang abadi
cinta bukanlah kuasa magnet yang punya kutub penarikan fungsinya
tetapi ianya suatu anugerah daripada Sang Pencipta iaitu Allah kepada yang dicipta oleh-Nya









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...